بستن

دسترسی به نشریات علمی در سال 2020 آزاد خواهد بود

اروین ون دن بورگ / 1  اکتبر 2018

انقلاب در نشر علمی:  از سال 2020 ، نتایج علمی که منبع مالی آن از منابع عمومی است، دیگر در نشریات علمی که نياز به هزینه اشتراک است ، منتشر نخواهد شد. محققان، پزشکان، بیماران و صنایع بدون نیاز به پرداخت هزينه به اطلاعات علمی دسترسی خواهند داشت. این مورد در ماه سپتمبر 2018 توسط آژانس های تامین مالی از 11 کشور اروپایی اعلام شده است.



محققان، پزشکان، بیماران و صنعت چاپ و نشر در حال آماده شدن برای تغییر هستند.



در مدل انتشار جدید، دانشمندان پس از یک بار کمک به هزینه های چاپ و ویرایش، مجاز به انتشارمقالات با عنوان open  access  يا "دسترسی آزاد" در مجلات هستند که محتوا را به صورت آزاد در دسترس عموم قرار می دهند. حتی در مجلات معتبر مانند Nature ، Science and Cell برای محققين و دانشمندان مجاز به ارائه محتوا نيستند ، مگر اینکه این نشریات مدل کسب و کار خود را از طریق اشتراک بر مبنای دسترسی آزاد تغییر دهند. این مجلات در حال حاضر امکان ارائه گزارشهای علمی را به صورت رایگان و امکان دسترسی آزاد به آنها ارائه می دهند. با این حال، هزینه هایی که محققان باید برای نشر گزارش خود به صورت آزادانه در دسترس داشته باشند بسیار بالا است و ژورنال ها همچنان درآمد خود را از طریق اشتراک افزایش می دهند. این سیستم ترکیبی برای رويكرد کوتاه مدت در نظر گرفته شده بود، اما ژورنالهاي اصلي این سیستم ترکیبی را براي انتشار خود در نظرگرفته اند. این سیستم با قوانین جدید ناپدید خواهد شد.



اگر چه تغییركردن از اشتراک به دسترسی آزاد يا open access به نظر می رسد حركت به اندازه کافی رو به جلو باشد، اما هنوز سه مانع اصلي براي رسيدن به اين امر مهم يعني open access وجود دارد:


1. هزینه ها

دانشگاه ها هر ساله برای اشتراک هزینه های زيادي را پرداخت می کنند، در حالی که ناشران از کار سخت علمي پول زیادی را صرف جمع آوری داده های خود می کنند. شرح با مثال: شاخه علمی الزویر سود 800 میلیون یورو (حدود 700 میلیون دلار آمریکا) از درآمد 2.2 میلیارد یورو (حدود 1.9 میلیارد دلار آمریکا) درآمد داشته است. این امر حاشیه سود نسبی الزویر را نسبت به اپل، گوگل یا آمازون بالاتر می برد. دسترسی به منابع به صورت آزاد يا open access باید این درآمد هنگفت را متوقف کند: دانشگاه ها یک بار هزینه انتشار را پرداخت می کنند، و ناشر مطالعات علمی را آزادانه به صورت آنلاین در دسترس قرار مي دهد .
و مشكل دقیقا از همین جا شروع مي شود . انتشار به صورت دسترسی آزاد هنوز هم هزینه زیادی دارد ، که در هیچ موردي به آن هزينه پرداخته نشده است. هزینه های انتشار از صفر تا 5500 یورو (4700 دلار) را شامل مي شود . میانگین 2500 یورو (2150 دلار)  و آن را با 33000 مقاله  اي كه در سال توسط محققان هلندی منتشر مي شود در نظر بگيريد و به  مبلغ 80 میلیون یورو (69 میلیون دلار) برسید یا دو برابر مبلغ هزینه اشتراک دانشگاه هاي آلماني كه هر ساله پرداخت می کنند را متصور شويد .

2. رکورد انتشار

دانشمندان بر اساس تعداد انتشاراتی که آنها نوشته شده اند و کیفیت ژورنال هائي که در آن مقالات علمي منتشر شده است، مورد ارزيابي قرار می گیرند و چندين بار همکاران مقاله ها را در نشریات خود می خوانند. این ها موارد ساده اي هستند اما مي توانندمشکلاتي داشته باشند: همكاران می توانند به یکدیگر نقل قول كنند ، دانشمندان می توانند مطالعات نامعتبر و نامناسب را برای نشر در ژورنالها منتشر کنند، در حالی که برخی از مطالعات مهمتر منتشر نمی شوند، زیرا آنها به اندازه کافی مجلل نیستند.
بنابراین جامعه علمی باید وسواس خود را با سوابق انتشار به عنوان تنها معیار کیفیت علمی تغییر دهد. می توان به راه های دیگری فکر کرد که می تواند تحقیق را ارزیابی کند، نظیر اینکه چگونه مقالات علمي در جامعه بكار گرفته مي شود. این می تواند در قالب کتاب ها، ارائه به صورت اینترنتی، يا مجموعه داده هاي مهم  یا تئوري هائي كه براي آزمايش در نظر گرفته شده است ، اجرائي گردد . با این حال، هنوز مشخص نیست که چگونه کیفیت نشر مقالات علمی در عصر حاضر با روش   open access ارزیابی خواهد شد.

3. جهان را به عنوان مكان بهتر در نظر بگيريد

هدفي كه اروپایی ها برای خود  در نظر گرفته اند این است که از طریق دسترسی آزاد به منابع علمي ، نتایج تحقيقات علمي را می توان بسیار کارآمدتر به کار برد تا جهان را به مكاني  بهتر تبدیل کند. در حالی که این ایده به نظر می رسد فوق العاده باشد ، دو جنبه برای آن وجود دارد که نیاز به توجه دارد. اول این است که نشریات علمی كه با اصطلاحات علمي نوشته می شوند و به سختی می توانند بدون کمک گرفتن از کارشناسان درک شود. بنابراین مهم است که نشریات علمی به متن هایی ترجمه شوند که توسط افراد غير متخصص نيز قابل درک باشد. جنبه دوم این است که دسترسی آزاد ممکن است تعدادی از دانشمندان را حذف کند، به ویژه کسانی که از کشورهای با اعتبار كم  یا دانشمنداني را كه شروع به تحقيق کرده اند و پولی برای پرداخت هزینه انتشار ندارند.



منبع :  ScienceBriefss

ترجمه : سايت ايران صنعت ، ولي اله براتلو


گرد آورنده : irsanat.com :( ولی براتلو )
تاریخ ارسال :  1397/10/08     
تعداد مشاهده :3788
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : اخبار علمی


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 65
تاریخ :1403/2/29
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.